Ohjelmistoarkkitehdin havainto: ”Yksi Fortumin Design Systemin vahvuuksia on ketteryys” – Webinaari to 8.6. klo 13

Fortumin Design System -projektin käyttöliittymäkirjastoa kehittävä Ville Heikkinen Compilesta sanoo, että vaikka Fortum on iso yritys, tekemisen tapa projektissa on ketterä ja startupmainen.

Hän kehuu design lead Mika Ylisen valitsemaa työskentelymallia.

”Jotenkin Mika on onnistunut pitämään organisaation vähän kauempana niin, että olemme voineet toimia vapaammin. Saamme viikon aikana hoidettua akuutit muutospyynnöt hyvällä läpimenoajalla. Tuntuu, että tekeminen on oikea-aikaista. Olemme usein onnistuneet olemaan askeleen edellä suurimmista tarpeista niin että kun jokin on tullut talon projekteissa ajankohtaiseksi, meillä on ollut jo toimittaa niille jotakin.”

Mikä on mahdollistanut ketteryyden?

”Kai se, että meillä kommunikaatio pelaa. Jäykän prosessin rooli on ollut vähäisempi ja kommunikoinnin suurempi. Mielestäni prosesseja tarvitaan vain silloin, kun on toimintahäiriöitä tai epätuottavuutta”, Heikkinen sanoo.

Ylinen allekirjoittaa Heikkisen huomiot.

”Alusta lähtien olemme tajunneet, että näin asiat pitää tehdä jos halutaan olla tehokkaita. Moni, joka on käynyt tutustumassa meidän meininkiimme, on sanonut samaa, että tämä on makee projekti kun saa toteuttaa juttuja kevyesti ja tekemisen tapa on vapaa. Meidän annetaan olla irti organisaatiohumpasta siksi, että olemme niin herkkiä asiakasprojektien tarpeille ja ymmärrämme mihin ne ovat menossa”, Ylinen sanoo.

Kiinnostaako kuulla tarkemmin?

Hyppää mukaan webinaariin huomenna 8. kesäkuuta klo 13 kun Fortumin design lead Mika Ylinen sekä Compilen ohjelmistoarkkitehti Ville Heikkinen ja asiakasvastaava Heikki Knuutila juttelevat ohjelmistokehityksen parhaista käytännöistä.

Keskustelu kestää 45 minuuttia.

Ilmoittaudu tästä:

https://lnkd.in/dYQrqRx4

Seuraa meitä Linkedinissä niin tiedät aina, mitkä ovat ohjelmistokehityksen toimivimmat käytännöt juuri nyt.

eNPS-mittaus perustuu Fred Reichheldin kehittämään Net Promoter Score -mittariin, jolla alunperin tutkittiin yritysten asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Myöhemmin sitä on alettu käyttää myös työntekijätyytyväisyyden tutkimiseen (e niin kuin employee + NPS).

Näin mittaus tehdään.

Kysymme työntekijöiltämme kerran kertaa vuodessa, että “kuinka todennäköisesti suosittelisit työpaikkaasi ystäville tai tutuille asteikolla 0-10?”. Sen jälkeen pyydämme tarkennusta avoimella kysymyksellä: ”mistä syystä annoit tämän tuloksen?”.

Niitä, jotka antavat luvuksi 9 tai 10, kutsutaan suosittelijoiksi. Niitä, jotka antavat luvuksi 0-6, kutsutaan kriitikoiksi.

eNPS-tulos lasketaan vähentämällä suosittelijoiden suhteellisesta prosenttiosuudesta kriitikoiden suhteellinen prosenttiosuus. Muut vastaukset saavat arvon 0.

Mittarin tulokset voivat olla mitä vain -100 ja +100 väliltä. Yli nollan nousevat tulokset ovat tyydyttäviä. +10 ja +30 välillä olevia tuloksia pidetään hyvänä, ja yli +50 olevia tuloksia pidetään erinomaisena.