Vaikka kaikissa ammateissa on omat haasteensa, ohjelmistokonsultin työ voi olla jakomielistä.
Yhtäältä teet töitä asiakkaan tiimissä. Toisaalta palkka tulee muualta.
Pahimmillaan olet yhteydessä työnantajaasi puolivuosittain tai vain kerran vuodessa.
Jollekin sellainen sopii mutta moni voi kokea jäävänsä yksin huolien ja ongelmien kanssa.
Compilella vuodenvaihteessa aloittanut konsulttien esihenkilö ja hankevastaava Marika Kosonen kertoo nähneensä urallaan monenlaista ihmisten yksinjättämistä ja sivuuttamista.
”Jos ihminen ei koe tulevansa nähdyksi ja kuulluksi, hän alkaa pienentää itseään.
Sellaisella voi olla ikävät seuraukset.
Se ettei saa riittävää palautetta tai kokee ettei omaa työtään arvosteta, voi loukata tai antaa syyn epäillä omaa ammattitaitoa.
Mikä puolestaan heijastuu epävarmuutena tekemiseen.
Silloin työstä katoaa ilo ja siitä tulee pakkopullaa.
Eikä puurtaminen tee hyvää jaksamiselle ja mielenterveydelle.
Sellainen näkyy nopeasti asiakkaan päässä työn jäljen heikkenemisenä.
Siksi pidän Compilen kuukausikeskusteluita konsultin kanssa kriittisenä tekijänä niin konsultin itsensä kuin meidänkin kannalta.
Mitä paremmin konsultti kokee tulevansa nähdyksi ja kuulluksi, sitä paremmin hän viihtyy meillä ja sitä parempaa työtä hän asiakkaalle tekee.
Konsultin hyvä fiilis on asiakkaankin etu.”