”Ohjelmistokonsultti ei ole ihminen vaan resurssi.”
Onpa hölmö lause.
Yksikään konsulttifirma ei tietenkään allekirjoittaisi asiaa kun se on esitetty noin.
Mutta silloin kun ollaan myymässä konsulttia asiakashankkeeseen, on kiusaus alkaa katsoa ihmistä vain hänen teknisten kyvykkyyksiensä kautta.
Unohtaen että esimerkiksi motivaatio ja sen ruokkiminen on merkittävä osa minkä tahansa projektin onnistumista.
Juuri tästä konsultin ”hyödykkeistämisestä” johtuvat kaikki isot ongelmat joista alalla kärsitään.
Kuten tekijöiden suuri vaihtuvuus projekteissa, sairaspäivät ja burnoutit, hankeaikataulujen venymiset ja kustannusten paisumiset.
Nämä olivat syitä, joiden vuoksi Juha Heikkinen ja Mika Perttilä perustivat Compilen vuosikymmen sitten.
He halusivat uskoa että asiat voi tehdä toisin.
Vuosien varrella meillä on hiottu käytäntöjä, joista on vähitellen kasvanut kestävän ohjelmistokehityksen malli.
Vaikka mallissa on yhä hiomista, alle 10 % vaihtuvuus konsulteissamme, alhainen sairaspäivien määrä sekä korkea asiakastyytyväisyys osoittaa, että se toimii.
Mallin ytimenä on konsultin viihtyminen.
Sen saavuttamiseksi olemme löytäneet 5 asiaa, joista tärkein on itselle mielekkäät hankkeet.
Erityisesti se että saa valita omat projektinsa, sanoa sanansa tuntihinnan suhteen ja viedä osaamistaan haluamaansa suuntaan.
Muut 4 viihtymisen vahvistajaa löydät täältä:
https://lnkd.in/dgCEqaws