Koska Compilen konsultit ovat senioritason osaajia ja tuntevat yleensä oman asiakasprojektinsa läpikotaisin, heitä pyydetään usein valitsemaan tulevia rekryttäviä asiakkaan tiimiin.
Jos Compile on tarjoamassa kandidaattia samaan projektiin, tämä voi johtaa hassuun asetelmaan: meidän konsultti on päättämässä, valitako oma kollega Compilesta vai ottaako kilpailevan talon konsultti.Â
Tällainen hetki on todellinen happotesti yrityksen arvoille: vetääkö kotiin päin vai ajaako todella asiakkaan etua.
Se vaatii päättävältä ihmiseltä kanttia.Â
Asiakkuusvastaava Jari Hakulinen kertoo tästä esimerkin:
”Joskus on käynyt niin että meidän oma konsultti on suositellut asiakkaan projektiin kilpailijan konsulttia, koska tämän osaaminen on ollut projektiin sopivampi kuin meidän ehdokkaan. Näin potentiaaliset kaupat ovat menneet sivu suun. Se on ollut samanaikaisesti sekä turhauttavaa että suuri ylpeyden aihe.”
”Nostan hattua tällaisille päätöksille. Niitä ei ole helppo tehdä. Mutta vaikka olemme menettäneet yksittäiset kaupat, tilanne on aina vahvistanut asiakkaan luottamusta meihin.”
”Asiakkaan edun ajatteleminen on yksinkertaisesti fiksua. Se on sekä moraalisesti oikein että taloudellisesti järkevää: luottamuksen vaaliminen rakentaa pitkää asiakkuutta joka poikii enemmän töitä kuin mikään yksittäinen kauppa. Asiakkaan edun pitäminen tähtäimessä joka tilanteessa luo luottamusta ja sitä kautta win-win -mahdollisuuksia kaikille.”