”Jos yrityksen arvot eivät ole vahvat, raha alkaa määrätä kun penkille kasaantuu porukkaa”, kertoo Compilen uusi asiakkuusvastaava

Muutama viikko sitten Compilella aloittanut Juha Karjalainen keskittyy muun muassa julkisten palveluiden asiakashankintaan. 

Karjalaisen töiden kirjo on ollut laaja. Hän aloitti 1980-luvulla paperikoneiden kulunvalvontajärjestelmien parissa Valmetilla. Sieltä muutaman operaattorin kautta IT-bisnekseen. Sitten vuosia nearshore-keskuksia ja kumppanuuksia pystyttelemässä muun muassa Venäjällä ja Puolassa. Rotterdamin merimieskirkolta ostettua nettikauppaakin hän ehti pyörittää sapattivapaallaan. Rooleja on kertynyt duunarista toimitusjohtajaan. 

Juha, miten päädyit Compileen?

 ”Isommistakin taloista houkuteltiin mutta Compile voitti, koska allekirjoitan yrityksen arvot. Olen nähnyt urallani monenlaista. Niin kauan kuin kauppa käy, on helppo toimia arvojen mukaan. Mutta kun penkille kasaantuu porukkaa, raha alkaa määrätä. Myyntiä tehdään hinnalla millä hyvänsä. Konsulttien osaamista saatetaan värittää asiakkaalle. Sellainen on lyhytnäköistä. Mutta kun ihmisiä kohdellaan hyvin, he tekevät työnsä ylpeydellä, mikä tuo asiakkaille tuloksia, mikä kasvattaa mainetta – ja tuo lisää kauppaa. Uskon tähän.”

Olit aiemmin toimitusjohtaja. Mikä tällaisessa julkishallintoon keskittyvässä asiakkuusvastaavan pestissä veti puoleensa?

”Tittelillä ei ole väliä vaan työn sisällöllä. Täällä on mahdollisuus muokata toimenkuvasta omannäköinen. Olen toiminut julkishallinnon parissa aiemminkin mutta aina muiden velvoitteiden ohessa. Nyt saan fokusoida siihen.”

Miten julkinen sektori hyötyy Compilen kaltaisesta toimijasta?

 ”Kyse on palveluista, joita tehdään verovaroilla kaikille kansalaisille. Siksi niiden täytyy olla helppokäyttöisiä, mikä tarkoittaa nojaamista uusimpiin teknologioihin eli senioritason osaamista. Ne on myös kehitettävä kustannustehokkaasti, mikä vaatii fiksuja valintoja ja sudenkuoppien näkemistä ennalta eli senioritason osaamista. Jos katsoo, mitkä palvelut ovat saaneet viime aikoina eniten positiivista palautetta, niitä ovat muun muassa Verohallinto ja Yle, jotka molemmat käyttävät paljon seniorikonsultteja. Ja kas, molemmat ovat onnistuneet viemään palveluitansa maaliin ajallaan ja budjetissa. Vaikka seniorin tuntihinta on kovempi kuin juniorin, sillä varmistetaan että saadaan se lopputulos, jota on lähdetty hakemaan.”

Onko uraltasi jäänyt jokin onnistuminen mieleen?

 ”Kun olin nuorempana Valmetilla, lähdin pystyttämään kunnossapitojärjestelmää tehtaalle Etelä-Afrikkaan. Alueella oli toinenkin tehdas, jonne oli yritetty myydä samaa järjestelmää monen vuoden ajan. Toimari soitti, että piipahda siellä kohteliaisuuskäynnillä mutta eivät ne mitään osta. Menin tehtaalle. Lätistiin niitä näitä johtajan kanssa. Meillä synkkasi. Hän kutsui minut sinä iltana baariin. Ja seuraavanakin iltana. Lopulta olin viikon pidempään ja tein Valmetille miljoonien kaupat. Se opetti, että firma ei osta firmalta vaan ihminen ihmiseltä.”

Seuraa meitä Linkedinissä niin tiedät aina, mitkä ovat ohjelmistokehityksen toimivimmat käytännöt juuri nyt.

eNPS-mittaus perustuu Fred Reichheldin kehittämään Net Promoter Score -mittariin, jolla alunperin tutkittiin yritysten asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Myöhemmin sitä on alettu käyttää myös työntekijätyytyväisyyden tutkimiseen (e niin kuin employee + NPS).

Näin mittaus tehdään.

Kysymme työntekijöiltämme kerran kertaa vuodessa, että “kuinka todennäköisesti suosittelisit työpaikkaasi ystäville tai tutuille asteikolla 0-10?”. Sen jälkeen pyydämme tarkennusta avoimella kysymyksellä: ”mistä syystä annoit tämän tuloksen?”.

Niitä, jotka antavat luvuksi 9 tai 10, kutsutaan suosittelijoiksi. Niitä, jotka antavat luvuksi 0-6, kutsutaan kriitikoiksi.

eNPS-tulos lasketaan vähentämällä suosittelijoiden suhteellisesta prosenttiosuudesta kriitikoiden suhteellinen prosenttiosuus. Muut vastaukset saavat arvon 0.

Mittarin tulokset voivat olla mitä vain -100 ja +100 väliltä. Yli nollan nousevat tulokset ovat tyydyttäviä. +10 ja +30 välillä olevia tuloksia pidetään hyvänä, ja yli +50 olevia tuloksia pidetään erinomaisena.