”Kolmen hatun malli”– Miten se liittyy ohjelmistokehitykseen?

Aina välillä kuulee tapauksista, joissa ohjelmistokonsultointia on myyty asiakkaalle hiukan liian ”huolettomasti”.

Ensin on luvattu asiakkaalle kuu taivaalta (esimerkiksi tiukemmassa aikataulussa kuin on mahdollista) ja sen turvin napattu kaupat, sitten on jätetty konsultit räpiköimään yksin mahdottomien vaatimusten kanssa ja palattu asiakkaan luo vasta kun sopimus on pitänyt uusia.

Toivottavasti et ole törmännyt tällaiseen.

Nimittäin lopputulos on kivulias: asiakas on tyytymätön, järjestelmä repsottaa saumoistaan, konsultit loppuunpalaneita.

Ei hyvä.

Halusimme välttää aiheuttamasta asiakkaalle yllä kuvattuja ikävyyksiä ja siksi loimme kolmen hatun mallin.

Mallissa yksi ja sama ihminen toimii kolmessa roolissa: myy hankkeen, toimii konsultin esihenkilönä sekä hoitaa asiakkuusvastaavan roolin.

Näin näkyvyys hankkeeseen pysyy kirkkaana, potentiaalisista ongelmista saadaan nopeasti kiinni ja niin asiakas kuin konsultti ovat tyytyväisiä.

Voit lukea lisää täältä:

https://lnkd.in/gYBJyJYV

Seuraa meitä Linkedinissä niin tiedät aina, mitkä ovat ohjelmistokehityksen toimivimmat käytännöt juuri nyt.

eNPS-mittaus perustuu Fred Reichheldin kehittämään Net Promoter Score -mittariin, jolla alunperin tutkittiin yritysten asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Myöhemmin sitä on alettu käyttää myös työntekijätyytyväisyyden tutkimiseen (e niin kuin employee + NPS).

Näin mittaus tehdään.

Kysymme työntekijöiltämme kerran kertaa vuodessa, että “kuinka todennäköisesti suosittelisit työpaikkaasi ystäville tai tutuille asteikolla 0-10?”. Sen jälkeen pyydämme tarkennusta avoimella kysymyksellä: ”mistä syystä annoit tämän tuloksen?”.

Niitä, jotka antavat luvuksi 9 tai 10, kutsutaan suosittelijoiksi. Niitä, jotka antavat luvuksi 0-6, kutsutaan kriitikoiksi.

eNPS-tulos lasketaan vähentämällä suosittelijoiden suhteellisesta prosenttiosuudesta kriitikoiden suhteellinen prosenttiosuus. Muut vastaukset saavat arvon 0.

Mittarin tulokset voivat olla mitä vain -100 ja +100 väliltä. Yli nollan nousevat tulokset ovat tyydyttäviä. +10 ja +30 välillä olevia tuloksia pidetään hyvänä, ja yli +50 olevia tuloksia pidetään erinomaisena.