Fortumin Design Systemin vetäjä myöntää: ”Koodin oltava priimaa tai sitä ei käytetä” – Webinaari to 8.6. klo 13

Asiakkaamme Fortumin Design System -projekti palvelee paitsi talon sisäisten projektien designereita myös niiden kehittäjiä, joita on paljon.

Design lead Mika Ylinen, miten kehittäjät suhtautuvat siihen, että he saavat komponentit valmiina? Eikö siinä mennä heidän tontilleen?

”Koska yksi iso käyttäjäryhmä on projekteissa työskentelevät kehittäjät, meidän tarjoamien teknisten toteutusten on oltava priimaa. Jos kehittäjät ajattelevat, että ’me tehtäisiin tämä paremmin’, silloin on menty metsään.

Eikä se ole turha huoli. Design systemin kehittämiseen liittyy myös ruohonjuuritason vastustusta, mikä on ymmärrettävää. Nimittäin devaajat haluavat keksiä ratkaisut itse, koska he ovat opiskelleet juuri sitä.

Joten meidän pitää pystyä tarjoamaan niin hyvät legopalikat, että kehittäjät luottavat niihin ja tajuavat niiden vapauttavan heidän aikaansa johonkin merkityksellisempään kuin jälleen yhden toisteisen toiminnallisuuden koodaamiseen.

Siksi olen niin tyytyväinen Villen työhön.

Me tarvitsemme juuri Villen kaltaisen, systeemin tuntevan ja kokeneen kehittäjän, joka pystyy rakentamaan niin hyvän ratkaisun, että kun toinen kehittäjä testaa sitä, hän ajattelee että ’vitsi tää toimii hienosti’ ja haluaa ottaa sen käyttöön.”

Kiinnostaako kuulla tarkemmin?

Hyppää mukaan webinaariin torstaina 8. kesäkuuta kun Fortumin design lead Mika Ylinen sekä Compilen ohjelmistoarkkitehti Ville Heikkinen ja asiakasvastaava Heikki Knuutila juttelevat ohjelmistokehityksen parhaista käytännöistä.

Keskustelu alkaa klo 13 ja kestää 45 minuuttia.

Ilmoittaudu tästä:
https://lnkd.in/dYQrqRx

Seuraa meitä Linkedinissä niin tiedät aina, mitkä ovat ohjelmistokehityksen toimivimmat käytännöt juuri nyt.

eNPS-mittaus perustuu Fred Reichheldin kehittämään Net Promoter Score -mittariin, jolla alunperin tutkittiin yritysten asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Myöhemmin sitä on alettu käyttää myös työntekijätyytyväisyyden tutkimiseen (e niin kuin employee + NPS).

Näin mittaus tehdään.

Kysymme työntekijöiltämme kerran kertaa vuodessa, että “kuinka todennäköisesti suosittelisit työpaikkaasi ystäville tai tutuille asteikolla 0-10?”. Sen jälkeen pyydämme tarkennusta avoimella kysymyksellä: ”mistä syystä annoit tämän tuloksen?”.

Niitä, jotka antavat luvuksi 9 tai 10, kutsutaan suosittelijoiksi. Niitä, jotka antavat luvuksi 0-6, kutsutaan kriitikoiksi.

eNPS-tulos lasketaan vähentämällä suosittelijoiden suhteellisesta prosenttiosuudesta kriitikoiden suhteellinen prosenttiosuus. Muut vastaukset saavat arvon 0.

Mittarin tulokset voivat olla mitä vain -100 ja +100 väliltä. Yli nollan nousevat tulokset ovat tyydyttäviä. +10 ja +30 välillä olevia tuloksia pidetään hyvänä, ja yli +50 olevia tuloksia pidetään erinomaisena.