Maksaako kokenut ohjelmistokonsultti enemmän kuin juniori? – Ei.

Maksaako kokemus väistämättä enemmän?

Ei.

On totta, että kun asiakas ostaa ohjelmistokonsultointia, kokeneemman kehittäjän tuntihinta on kalliimpi kuin juniorin.

Mutta usein kokemus tarkoittaa rahansäästöä pitkällä aikavälillä.

Mieti vaikka.

Sovellusta ei rakenneta vuodeksi. Sen pitää kestää ainakin 5-10 vuotta. Siksi sen jatkokehittäminen on tärkeä osa asiakkaan liiketoimintaa.

Mutta jos sovelluksen tulevaisuutta ei oteta alusta asti huomioon, sen ylläpito vaikeutuu huomattavasti ja sen edelleen kehittäminen vie paljon aikaa ja rahaa.

Siksi kehittäjän on osattava ja haluttava miettiä teknologioiden ja arkkitehtuurin jatkokehitettävyyttä sekä dokumentaatiota tulevien vuosien aikana.

Näitä taitoja on hankala oppia koulun penkillä.

Usein kehittäjän täytyy kokea omakohtaisesti, millaista on joutua ylläpitämään huonolaatuista koodia.

Vasta se pakottaa pohtimaan, miten asiat pitäisi tehdä toisin.

Näin kokemus auttaa ratkomaan ongelmia jo etukäteen ja opettaa jättämään koodin parempaan kuntoon kuin mitä se alunperin oli.

Se säästää asiakkaan aikaa ja rahaa myöhemmin.

Siksi kokeneesta kehittäjästä kannattaa maksaa vähän enemmän nyt ja säästää kokonaiskustannuksissa paljon enemmän tulevaisuudessa.

Lue teknisestä kestävyydestä täältä:

https://lnkd.in/dsieAmu9

Seuraa meitä Linkedinissä niin tiedät aina, mitkä ovat ohjelmistokehityksen toimivimmat käytännöt juuri nyt.

eNPS-mittaus perustuu Fred Reichheldin kehittämään Net Promoter Score -mittariin, jolla alunperin tutkittiin yritysten asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Myöhemmin sitä on alettu käyttää myös työntekijätyytyväisyyden tutkimiseen (e niin kuin employee + NPS).

Näin mittaus tehdään.

Kysymme työntekijöiltämme kerran kertaa vuodessa, että “kuinka todennäköisesti suosittelisit työpaikkaasi ystäville tai tutuille asteikolla 0-10?”. Sen jälkeen pyydämme tarkennusta avoimella kysymyksellä: ”mistä syystä annoit tämän tuloksen?”.

Niitä, jotka antavat luvuksi 9 tai 10, kutsutaan suosittelijoiksi. Niitä, jotka antavat luvuksi 0-6, kutsutaan kriitikoiksi.

eNPS-tulos lasketaan vähentämällä suosittelijoiden suhteellisesta prosenttiosuudesta kriitikoiden suhteellinen prosenttiosuus. Muut vastaukset saavat arvon 0.

Mittarin tulokset voivat olla mitä vain -100 ja +100 väliltä. Yli nollan nousevat tulokset ovat tyydyttäviä. +10 ja +30 välillä olevia tuloksia pidetään hyvänä, ja yli +50 olevia tuloksia pidetään erinomaisena.