5 syytä, miksi kannattaa rakentaa työkulttuuria jossa ei pelätä virheitä

Kuvittele jos töissä ei tarvitsisi olla huolissaan siitä että mokaa, vaan virheisiin suhtauduttaisiin mahdollisuutena oppia uutta.

Mitä luulet, miten sellainen vaikuttaisi ihmisten viihtymiseen ja työn lopputulokseen?

Merkittävästi.

Meillä Compilessa on huomattu, että sitä mukaa kun mokaamisen pelkoa hälvennetään, ihmisistä tulee uteliaampia ja proaktiivisempia.

Eikä se ole ainoa hyöty, miksi kannattaa rakentaa kulttuuria, jossa mokaaminen nähdään työkaluna kehittyä.  

Alla on 5 syytä, joiden vuoksi virheiden salliminen tekee tiimille hyvää.   

🌱 Luovuus kukoistaa  – Tiimi uskaltaa kokeilla rohkeammin uusia ideoita, mikä tuo mukanaan innovaatioita, joita ei ehkä muuten löydettäisi.

📚 Oppiminen kiihtyy –  Kun virheitä ei tarvitse peitellä vaan niiden opit voidaan jakaa porukan kesken, tiimin osaaminen kasvaa kohisten.

🤝 Tiimihenki vahvistuu – Syyllisten hakemisen sijaan voidaan keskittyä parviälyn hyödyntämiseen ja ratkaisujen löytämiseen yhdessä.

🧘‍♂️ Stressitaso laskee – Kun virheitä ei tarvitse pelätä, työympäristö on rennompi.

😊 Tyytyväisemmät asiakkaat – Virheistä oppiminen ja tiimiläisten hyvä fiilis johtaa laadukkaampiin palveluihin ja tuotteisiin.

Tästä vinkkelistä katsottuna virhe ei olekaan ongelma jota pitää varoa, vaan sen voi nähdä olennaisena askeleena kohti tulevia onnistumisia.

Vai mitä itse olet mieltä?

Seuraa meitä Linkedinissä niin tiedät aina, mitkä ovat ohjelmistokehityksen toimivimmat käytännöt juuri nyt.

Tuntuuko, että...

 …teidän softakehitystiimissä sekä palautteen antaminen että vastaanottaminen on vaikeaa?

Tilaa ilmainen miniopas tilanteen ratkaisemiseksi tästä:

    Kun tilaat oppaan, liityt samalla uutiskirjeemme tilaajaksi, ja saat lisää inhimillisen johtamisen vinkkejä. Voit poistua listalta koska vain.

    eNPS-mittaus perustuu Fred Reichheldin kehittämään Net Promoter Score -mittariin, jolla alunperin tutkittiin yritysten asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Myöhemmin sitä on alettu käyttää myös työntekijätyytyväisyyden tutkimiseen (e niin kuin employee + NPS).

    Näin mittaus tehdään.

    Kysymme työntekijöiltämme kerran kertaa vuodessa, että “kuinka todennäköisesti suosittelisit työpaikkaasi ystäville tai tutuille asteikolla 0-10?”. Sen jälkeen pyydämme tarkennusta avoimella kysymyksellä: ”mistä syystä annoit tämän tuloksen?”.

    Niitä, jotka antavat luvuksi 9 tai 10, kutsutaan suosittelijoiksi. Niitä, jotka antavat luvuksi 0-6, kutsutaan kriitikoiksi.

    eNPS-tulos lasketaan vähentämällä suosittelijoiden suhteellisesta prosenttiosuudesta kriitikoiden suhteellinen prosenttiosuus. Muut vastaukset saavat arvon 0.

    Mittarin tulokset voivat olla mitä vain -100 ja +100 väliltä. Yli nollan nousevat tulokset ovat tyydyttäviä. +10 ja +30 välillä olevia tuloksia pidetään hyvänä, ja yli +50 olevia tuloksia pidetään erinomaisena.