Jotta “Walk The Talk” kerrankin tarkoittaisi sitä mitä pitää

“Tykkään siitä, että Compilessa ei ole ison organisaation byrokratiaa. Tämä on virkistävää. Pienessä organisaatiossa pääsee tekemään asioita todella monipuolisesti, ja nykyään huomaan myynnin lisäksi tekeväni muitakin omituisuuksia kuten suunnistamista.

ICT-alalla on vierähtänyt jo parikymmentä vuotta, joista 17 vuotta kansainvälisen konsernin palveluksessa. Minulla on ollut urani aikana monenlaisia työtehtäviä, mutta uusasiakashankintaa en ole koskaan tehnyt. Siksi se, että Compilella asiakkuuksien lisäksi vastuullani on myös myyntiä, on kovasti aktivoivaa.

Olen kotoisin Kiteeltä, mistä lähdin lukion jälkeen Lappeenrannan teknilliseen korkeakouluun opiskelemaan tietotekniikkaa. Olin aika pihalla siitä mitä halusin, ja itäsuomalaiselle Lappeenranta oli kiva ajatus. Päädyin nopeasti töihin koodariksi.

Koodin kirjoittamisen lisäksi olen tehnyt niin arkkitehdin, projektipäällikön kuin tiimiesimiehen hommia. Olen vetänyt toimipisteitä Suomessa ja ulkomailla, ikävä kyllä joutunut myös sulkemaan niitä. Elänyt kultavuodet Nokian mobiilikehityksen alihankkijana sekä sen jälkeisen myllerryksen. Reissaaminen vei aikaa ja voimia. Se oli myös perheelle kuormittavaa. Viimeiset neljä vuotta ennen Compilelle tuloa toimin erilaisten liiketoimintayksiköiden vetäjänä.

Viime vuoden lopulla Mika palkkasi yhden kollegani, hyvin tuntemani arkkitehdin Compilelle. Kävimme hänen viimeisenä työpäivänään kahvilla ja kuulin, miten Mika oli käynyt henkilökohtaisesti tuomassa hänelle läppärin. Tunsin Mikan hyvin, ja oli pakko googlata, että mikä juttu tämä Compile oikein on.

Kuulin, miten Mika oli käynyt henkilökohtaisesti tuomassa hänelle läppärin.

Alkoi keskustelut Mikan kanssa. Minua puhutteli se, että pääsisin rakentamaan jotain uutta ja vaikuttamaan siihen. Minua viehätti Compilen ydinajatus kunnolla tekemisestä. Ajattelin, että jos “walk the talk” kerrankin tarkoittaa sitä, mitä sen pitää tarkoittaa, lähden katsomaan.

Minua viehätti Compilen ydinajatus kunnolla tekemisestä.

Haluan olla rakentamassa Compilen yrityskulttuuria alkumetreiltä saakka. Minulle on tärkeää olla takaamassa sitä, että fiilis ja yhteishenki ovat asioita, joiden kanssa ei tehdä kompromisseja.

Haluan olla todella syvällä asiakkaideni maailmassa, jotta voin ymmärtää, mitä asiakkaat haluavat saavuttaa ja miten voimme tukea heitä. Toimenkuvaani kuuluu paljon keskustelua paitsi asiakkaiden myös konsulttiemme kanssa. Hankalatkin keskustelut täytyy pystyä käymään. Vaikeuksista ei saa hiljentyä ja odottaa, että aika jotenkin hoitaisi asiat kuntoon.

Vaikeuksista ei saa hiljentyä ja odottaa, että aika jotenkin hoitaisi asiat kuntoon.

Joskus voi käydä vaikka niin, että konsulttimme työnkuva on täysin muuttunut siitä, mitä varten hän alun perin meni asiakkaalle. Tällöin on uskallettava käydä asiakkaan kanssa keskustelu siitä, että konsultin ambitiot ovat muualla. Jos asiakkaalla taas ei ole tarjota muunlaista työnkuvaa, sekin on käytävä läpi työntekijämme kanssa.

Meillä on aikuisten ihmisten työpaikka. Konsulttimme tietävät, että aina ei pääse tekemään sitä kaikkein fantsuinta juttua. Emme lupaa kenellekään, että jokaikinen projekti on sitä omaa lempparihommaa. Pitkässä juoksussa ohjaamme kuitenkin asiat oikeille raiteille.

Säännöllinen työskentely asiakkaiden kanssa on perusarvoihimme kuuluva asia. Ohjausryhmät, joita minä pääasiassa vedän, tuovat selkärangan toiminnallemme.

Toivon olevani asiakkaillemme se luottopakki, joka pitää heidän puoliaan. Joissakin tilanteissa se voi tarkoittaa sitä, että paras ratkaisu löytyy jostain muualta kuin Compilelta. Pyrin luomaan ilmapiirin, jossa asiakkaat voivat keskustella kanssani avoimesti ja luottamuksellisesti mistä tahansa asioista. Olen heille sparrauskaveri.”

Jari Hakulinen

Seuraa meitä Linkedinissä niin tiedät aina, mitkä ovat ohjelmistokehityksen toimivimmat käytännöt juuri nyt.

Tuntuuko, että...

 …teidän softakehitystiimissä sekä palautteen antaminen että vastaanottaminen on vaikeaa?

Tilaa ilmainen miniopas tilanteen ratkaisemiseksi tästä:

    Kun tilaat oppaan, liityt samalla uutiskirjeemme tilaajaksi, ja saat lisää inhimillisen johtamisen vinkkejä. Voit poistua listalta koska vain.

    eNPS-mittaus perustuu Fred Reichheldin kehittämään Net Promoter Score -mittariin, jolla alunperin tutkittiin yritysten asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Myöhemmin sitä on alettu käyttää myös työntekijätyytyväisyyden tutkimiseen (e niin kuin employee + NPS).

    Näin mittaus tehdään.

    Kysymme työntekijöiltämme kerran kertaa vuodessa, että “kuinka todennäköisesti suosittelisit työpaikkaasi ystäville tai tutuille asteikolla 0-10?”. Sen jälkeen pyydämme tarkennusta avoimella kysymyksellä: ”mistä syystä annoit tämän tuloksen?”.

    Niitä, jotka antavat luvuksi 9 tai 10, kutsutaan suosittelijoiksi. Niitä, jotka antavat luvuksi 0-6, kutsutaan kriitikoiksi.

    eNPS-tulos lasketaan vähentämällä suosittelijoiden suhteellisesta prosenttiosuudesta kriitikoiden suhteellinen prosenttiosuus. Muut vastaukset saavat arvon 0.

    Mittarin tulokset voivat olla mitä vain -100 ja +100 väliltä. Yli nollan nousevat tulokset ovat tyydyttäviä. +10 ja +30 välillä olevia tuloksia pidetään hyvänä, ja yli +50 olevia tuloksia pidetään erinomaisena.