Kaikki alkoi turhautumisesta

Olemme Juhan kanssa kollegoita pitkän ajan takaa. Vuosia katsoimme vierestä miten ohjelmistoalan konsultointia tehdään. Se ei ollut kaunis näky. 

Työntekijöitä kohdeltiin numeroina eikä heidän vahvuuksiaan hyödynnetty. Päätökset tehtiin aina raha edellä. Myyjät antoivat asiakkaille lupauksia joita koodarit eivät pystyneet lunastamaan. Kaikki tämä laski työmoraalia työntekijöiden keskuudessa. Siksi asiakkaille tehdyistä järjestelmistä tuli purkkavirityksiä, jotka hajosivat käyttäjien käsiin tai niitä oli mahdotonta jatkokehittää.

Se turhautti. Me molemmat tiesimme että konsultointia voisi tehdä toisin. Puhuimme siitä, miten pikavoittojen hakemisen sijaan asiakashankkeet voisivat olla pitkiä luottamuksellisia suhteita kunhan vain saataisiin raivatuksi esteet intohimoisten koodareiden työn tekemisensä tieltä.

Niin alkoi versoa kestävän ohjelmistokehityksen idea.

Sen varaan perustimme Compilen. Vuonna 2015 aloitti firman ensimmäinen konsultti. Nyt muutama vuosi myöhemmin meitä on yli 100.

Tuntuu siltä että idea toimii.

Mika Perttilä
Co-founder, Partner

Mika Perttilä

Co-founder, Partner

”Tällä alalla moni yritys polttaa porukkansa loppuun. Yksi meidän konsulteista veti edellisessä työpaikassaan neljää hanketta ja samaan aikaan koulutti junioreita – ja uupui. Hän yritti puhua asiasta työnantajalle, mutta siellä ei reagoitu mitenkään. Kun hän tuli meille töihin, hänet passitettiin suoraan lomalle. Kesän jälkeen näin miten terve puna oli palannut poskille. Se terve puna on asiakkaankin etu.”

Juha Heikkinen

Co-founder, Partner

”Olen tehnyt töitä alalla pari vuosikymmentä. Siinä ajassa oppii näkemään, miksi hankkeet menevät nurin. Syy ei ole ihmisissä vaan huonossa johtamisessa. Kun ihmisiä ohjataan ristiriitaisilla tavoitteilla, tuloksena on aina pannukakku. Siksi Compilen bisneksessä on vain yksi tavoite: onnellinen työntekijä. Se johtaa laadukkaaseen koodiin, tyytyväiseen asiakkaaseen ja kestävään liiketoimintaan.”

Tuntuuko, että...

 …teidän softakehitystiimissä sekä palautteen antaminen että vastaanottaminen on vaikeaa?

Tilaa ilmainen miniopas tilanteen ratkaisemiseksi tästä:

    Kun tilaat oppaan, liityt samalla uutiskirjeemme tilaajaksi, ja saat lisää inhimillisen johtamisen vinkkejä. Voit poistua listalta koska vain.

    eNPS-mittaus perustuu Fred Reichheldin kehittämään Net Promoter Score -mittariin, jolla alunperin tutkittiin yritysten asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Myöhemmin sitä on alettu käyttää myös työntekijätyytyväisyyden tutkimiseen (e niin kuin employee + NPS).

    Näin mittaus tehdään.

    Kysymme työntekijöiltämme kerran kertaa vuodessa, että “kuinka todennäköisesti suosittelisit työpaikkaasi ystäville tai tutuille asteikolla 0-10?”. Sen jälkeen pyydämme tarkennusta avoimella kysymyksellä: ”mistä syystä annoit tämän tuloksen?”.

    Niitä, jotka antavat luvuksi 9 tai 10, kutsutaan suosittelijoiksi. Niitä, jotka antavat luvuksi 0-6, kutsutaan kriitikoiksi.

    eNPS-tulos lasketaan vähentämällä suosittelijoiden suhteellisesta prosenttiosuudesta kriitikoiden suhteellinen prosenttiosuus. Muut vastaukset saavat arvon 0.

    Mittarin tulokset voivat olla mitä vain -100 ja +100 väliltä. Yli nollan nousevat tulokset ovat tyydyttäviä. +10 ja +30 välillä olevia tuloksia pidetään hyvänä, ja yli +50 olevia tuloksia pidetään erinomaisena.