Huomenna jokainen lipputangon omistaja tässä maassa hilaa salkoon itsenäisyyspäivän kunniaksi Suomen lipun.
Vaikka lipussa on vain kaksi väriä ja yksinkertaiset muodot, siihen kiteytyy paljon merkityksiä.
Yhdelle lippu symboloi vapautta, josta maksettiin suuri hinta.Â
Toiselle tasavertaisia tulevaisuuden mahdollisuuksia.Â
Kolmannelle pohjoisen luonnon puhtautta.
Hyvä symboli taipuu moneksi, mutta vasta kun se merkitsee kokijalleen jotakin.Â
Pelkkä abstrakti symboli ei tarkoita mitään.
Sama on totta yritysten arvoväittämien kanssa.
Parhaimmillaan arvo on kuin lippu, jota kannetaan liiketoiminnan etunenässä ja jolle kaikki muu on alisteista.
Mutta vasta kun arvo pyritään elämään todeksi joka päivä ja kaikkien työntekijöiden tekemisissä, vasta silloin sillä on valta ohjata yritystä.
Aina hyvät aikeet eivät riitä.Â
Monesti arvot tulevat syödyksi arjen hampaissa.
Compilessakin nousee aika ajoin keskustelua siitä, onko jokin firman markkinoinnissa esitetty väittämä totta – ja kenelle.
Yli sadan ihmisen yrityksestä löytyy tapauksia ja tulkintoja, joissa arvot eivät toteutuneet.Â
Liketoiminta on osa elämää ja elämä on suttuista. Monesti asiat eivät mene niin kuin toivotaan.
Siksi on tärkeää puhua arvoasioista että kaikille olisi selvää mihin pyritään, vaikkei se aina toteutuisikaan.
Mitä kirkkaammat arvot, sitä paremmin ne ohjaavat toimintaa vaikeissa tilanteissa.Â
Miten sinun organisaatiosi arvot toteutuvat työntekijöiden arjessa?