Compilen perustaja turhautui – ”Ohjelmistoalan konsultointi ei ole aina kaunis näky”

Ohjelmistoalan konsultointi ei ole aina kaunis näky.

Näin ajatteli Compilen perustaja Mika Perttilä seurattuaan vuosia, miten työntekijöitä kohdellaan (numeroina excelissä) ja asiakassuhteita hoidetaan (euromerkki sopimuksessa).

Sille oli tultava loppu. 

Jostain pulpahti idea tehdä asiat toisin.

Mitä jos olisi sellainen ohjelmistokonsultointitalo, jolla olisi yksi selkeä päämäärä: terveen punan poskillaan omaava, tyytyväinen työntekijä.

Siitä se sitten lähti.

Nyt vuosikymmen myöhemmin Mika pohtii asiaa näin: 

”Tällä alalla moni yritys yhä polttaa porukkansa loppuun. 

Yksi meidän konsulteista veti edellisessä työpaikassaan neljää hanketta ja samaan aikaan koulutti junioreita – ja uupui. 

Hän yritti puhua asiasta työnantajalle, mutta siellä ei reagoitu mitenkään. 

Kun hän tuli meille töihin, hänet passitettiin suoraan lomalle. 

Kesän jälkeen näin miten terve puna oli palannut poskille. 

Se terve puna on asiakkaankin etu.”

Seuraa meitä Linkedinissä niin tiedät aina, mitkä ovat ohjelmistokehityksen toimivimmat käytännöt juuri nyt.

Tuntuuko, että...

 …teidän softakehitystiimissä sekä palautteen antaminen että vastaanottaminen on vaikeaa?

Tilaa ilmainen miniopas tilanteen ratkaisemiseksi tästä:

    Kun tilaat oppaan, liityt samalla uutiskirjeemme tilaajaksi, ja saat lisää inhimillisen johtamisen vinkkejä. Voit poistua listalta koska vain.

    eNPS-mittaus perustuu Fred Reichheldin kehittämään Net Promoter Score -mittariin, jolla alunperin tutkittiin yritysten asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Myöhemmin sitä on alettu käyttää myös työntekijätyytyväisyyden tutkimiseen (e niin kuin employee + NPS).

    Näin mittaus tehdään.

    Kysymme työntekijöiltämme kerran kertaa vuodessa, että “kuinka todennäköisesti suosittelisit työpaikkaasi ystäville tai tutuille asteikolla 0-10?”. Sen jälkeen pyydämme tarkennusta avoimella kysymyksellä: ”mistä syystä annoit tämän tuloksen?”.

    Niitä, jotka antavat luvuksi 9 tai 10, kutsutaan suosittelijoiksi. Niitä, jotka antavat luvuksi 0-6, kutsutaan kriitikoiksi.

    eNPS-tulos lasketaan vähentämällä suosittelijoiden suhteellisesta prosenttiosuudesta kriitikoiden suhteellinen prosenttiosuus. Muut vastaukset saavat arvon 0.

    Mittarin tulokset voivat olla mitä vain -100 ja +100 väliltä. Yli nollan nousevat tulokset ovat tyydyttäviä. +10 ja +30 välillä olevia tuloksia pidetään hyvänä, ja yli +50 olevia tuloksia pidetään erinomaisena.