Fortumin design lead turhautui – ”Jokainen sovellus aloitettiin aina nollasta” – Webinaari to 8.6. klo 13

Asiakkaallamme Fortumilla on kokemusta omasta Design Systemistä jo kuuden vuoden ajalta. 

Mutta miksi sitä lähdettiin alunperin kehittämään? 

Näin kertoo Fortumin design lead Mika Ylinen:

”Kuusi vuotta sitten tajusimme olevamme tilanteessa, jossa kehitämme jatkuvasti erilaisia sovelluksia, mutta jokainen niistä aloitetaan aina nollasta. Se hidasti työtä.

Designerit joutuivat miettimään aina uudestaan, miltä Fortumin komponentit näyttävät. Devaajat joutuivat pohtimaan, mitä brändin mukainen käyttökokemus tarkoittaa ja miten se koodataan. Samaan aikaan busineksellä oli tarve toteuttaa projektit ajallaan ja kustannustehokkaasti. Jonkin oli pakko muuttua.

Näistä lähtökohdista sai alkunsa Fortumin Design System.

Nyt useamman vuoden päämäärätietoisen kehitystyön ansiosta homma toimii. Kun tänään aloitetaan uutta kehitysprojektia, designerit löytävät selkeän ohjeistuksen ulkoasuille ja devaajat voivat hyödyntää valmiita kirjastoja saman tien. Tämä kaikki nopeuttaa projektien valmistumista ja tekee asiakkaiden käyttökokemuksesta yhtenäisen ja brändin näköisen.”

Kiinnostaako kuulla tarkemmin?

Hyppää mukaan webinaariin torstaina 8. kesäkuuta kun Fortumin design lead Mika Ylinen sekä Compilen software architect Ville Heikkinen ja asiakasvastaava Heikki Knuutila juttelevat ohjelmistokehityksen parhaista käytännöistä. Keskustelu alkaa klo 13 ja kestää 45 minuuttia.

Ilmoittaudu tästä:

Seuraa meitä Linkedinissä niin tiedät aina, mitkä ovat ohjelmistokehityksen toimivimmat käytännöt juuri nyt.

Tuntuuko, että...

 …teidän softakehitystiimissä sekä palautteen antaminen että vastaanottaminen on vaikeaa?

Tilaa ilmainen miniopas tilanteen ratkaisemiseksi tästä:

    Kun tilaat oppaan, liityt samalla uutiskirjeemme tilaajaksi, ja saat lisää inhimillisen johtamisen vinkkejä. Voit poistua listalta koska vain.

    eNPS-mittaus perustuu Fred Reichheldin kehittämään Net Promoter Score -mittariin, jolla alunperin tutkittiin yritysten asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Myöhemmin sitä on alettu käyttää myös työntekijätyytyväisyyden tutkimiseen (e niin kuin employee + NPS).

    Näin mittaus tehdään.

    Kysymme työntekijöiltämme kerran kertaa vuodessa, että “kuinka todennäköisesti suosittelisit työpaikkaasi ystäville tai tutuille asteikolla 0-10?”. Sen jälkeen pyydämme tarkennusta avoimella kysymyksellä: ”mistä syystä annoit tämän tuloksen?”.

    Niitä, jotka antavat luvuksi 9 tai 10, kutsutaan suosittelijoiksi. Niitä, jotka antavat luvuksi 0-6, kutsutaan kriitikoiksi.

    eNPS-tulos lasketaan vähentämällä suosittelijoiden suhteellisesta prosenttiosuudesta kriitikoiden suhteellinen prosenttiosuus. Muut vastaukset saavat arvon 0.

    Mittarin tulokset voivat olla mitä vain -100 ja +100 väliltä. Yli nollan nousevat tulokset ovat tyydyttäviä. +10 ja +30 välillä olevia tuloksia pidetään hyvänä, ja yli +50 olevia tuloksia pidetään erinomaisena.