Muutama juttu erottaa Compilen työnantajana useimmista ohjelmistokonsultointifirmoista.
Erityisesti yksi asia tekee mieli nostaa esiin: kuukausittainen pulssipalaveri konsultin ja esihenkilön kesken.
Ei ehkä kuulosta kummoiselta, mutta se on.
Nimittäin vaikka muuallakin harrastetaan säännöllistä yhteydenpitoa konsulttiin, erikoiseksi Compilen palaverin tekee se, että konsultin esihenkilö on samalla myös asiakasvastaava ja myyjä.
Mitä hyötyä tästä on konsultille?
No mieti: sama ihminen on myynyt projektin asiakkaalle, yhdistänyt hankkeen ja sopivimman konsultin keskenään, toimii konsultin esihenkilönä ja hoitaa säännöllisen yhteydenpidon asiakkaan kanssa.
Hän siis tuntee asiakkaan ja hankkeen kuin omat taskunsa.
Näin pulssipalaverin hyötyjä kuvaa ohjelmistoarkkitehti Antti Varjoinen:
”On huojentavaa päästä purkamaan mieltään kerran kuussa jollekulle joka oikeasti tietää missä mennään. Voin nostaa hankkeeseen liittyviä ongelmia tai huolia ja tiedän että saan vastakaikua.”
Kun tiimissä on tapahtunut muutoksia tai olen alkanut kaivata projektivaihtoa, ei ole tarvinnut pohtia asiaa yksin vaan olen voinut sparrailla eri näkökulmia toisen kanssa. On tärkeää tietää että jos jokin asia vaatii eteenpäin viemistä asiakkaalle, se tapahtuu.”
”Aina kun on ollut tarvetta kehittää omaa osaamista, olen voinut tuoda sen esiin matalalla kynnyksellä. Esimerkiksi kurssit uusiin teknologioihin tutustumiseksi järjestyvät nopeasti. Lisäksi pääsen kuulemaan säännöllisesti asiakkaan antamaan palautetta työstäni. Se motivoi.”
Toistaiseksi tällainen kuukausittainen pulssipalaveri on osoittautunut toimivimmaksi ratkaisuksi pitämään meidät talon sisällä kartalla siitä, mitä hankkeissa tapahtuu ja miten konsultit viihtyvät työssään.
Miten teillä? Pääsevätkö teidän yrityksenne konsulttidevarit purkamaan mieltään säännöliisesti?