Alkuvuodesta ohjelmistoala yski. Markkinat eivät vetäneet totuttuun tapaan, mikä näkyi meidänkin liiketoiminnassa. Se sai pohtimaan kasvua ja sen hintaa.
Vaikka Compile on kasvanut koko historiansa ajan, kasvu on ollut hallittua – vajaan vuosikymmenen aikana yhdestä konsultista sataan. Joku toinen firma olisi voinut kasvaa samassa ajassa satojen konsulttien yritykseksi.
Hallitulle kasvulle on syynsä.
Jos liiketoiminnan pääpaino on kasvussa, se saattaa tarkoittaa asiakkuuksien haalimista hinnalla millä hyvänsä.
Sellainen taas usein kaatuu työntekijöiden niskaan.
Kun on pakko saada konsultti myytyyn projektiin, ei kysytä konsultin omaa kiinnostusta, vaan määrätään hänet siihen.
Kun konsultti stressaantuu projektissa, käännetään pää poispäin tai sanotaan että jaksa vielä vuosi.
Ja kun konsultti ei anna parasta panostaan, työn laatu heikkenee, eikä asiakas ole tyytyväinen.
Tuolla yhtälöllä voi kyllä tehdä rahaa. Mutta se raha otetaan työntekijöiden ja asiakkaiden selkänahasta.
Se ei ole oikein.
Kasvun pitää rakentua ihmisten kunnioittamiselle.
Sillä lailla me Compilessa yritämme liiketoimintaa rakentaa.
Täällä keskitytään asiakassuhteiden syventämiseen.
Se ei tarkoita kaikkeen ”joon” sanomista vaan välillä haastamistakin. Ja peiliin katsomista silloin kun itse mokataan. Mutta asiakassuhde kestää monenlaista silloin kun se perustuu suoruuteen ja rehellisyyteen.
Sellainen kunnioittava suhde petaa yhteisiä onnistumisia, jotka mahdollistavat kestävän kasvun, jossa voittavat niin asiakas ja työntekijät kuin konsulttiyrityskin.