Työntekijöiden esittely: Kalle Kuismanen, Senior Software Architect

Ensin tuli ohjelmointikieli Basic, sitten Pascal. Kalle Kuismasen innostus koodaamiseen syttyi 12-vuotiaana koulun ATK-kerhossa.

“Assemblerilla askartelin pieniä pelejä ja demoja. Vuoden päästä yritin myydä Spectravideolla tehdyn demon samaisia koneita myyvälle kaupalle, mutta kauppa lyyhistyi teknisiin ongelmiin. Kasetti, jolle ohjelma oli kopioitu ei suostunut toimimaan”, Kalle muistelee.

Kalle opiskeli tietojenkäsittelyä Helsingin yliopiston Tietojenkäsittelytieteen laitoksella, kunnes työelämä itsenäisenä konsulttina vei mennessään. Koodaaminen freelancerina oli opettavaista – Kalle on omien laskujen mukaan koodannut yli 30 ohjelmointikielellä.

Kolme vuotta sitten tuli tarjous liittyä Compileen, jossa Kallen kokemus ja ymmärrys erilaisista tietojärjestelmistä pantiin merkille.

”Minulla on kokemusta isojen järjestelmien rakentamisesta, ja ymmärrän, miten käyttäjäsovellus ja taustajärjestelmät toimivat yhdessä. Kun tähän lisätään tietokantaosaaminen – voimme rakentaa asiakkaiden kanssa järjestelmiä, jotka skaalautuvat miljoonille käyttäjille”, Kalle sanoo.

Parasta Compilella työskentelyssä on se, että Kalle voi keskittyä omiin vahvuuksiin jättäen myyntityöt muille.

Kallen viimeaikaisin työprojekti on ollut Stockmannin myyjien ja työntekijöiden mobiilialustan rakentaminen ja kehittäminen. Työkalu koostuu Applen iPadin sovelluksesta, joka käyttää Amazonin pilveen rakennettua palvelinympäristöä. Työkalulla myyjät tilaavat tavaraa, keräilevät asiakkaiden tilauksia ja vastaanottavat palautuksia. Kyseessä on verkkokauppa, jossa on kivijalkamyymälän ulottuvuuksia, kuten vaihtuva tavaramäärä, joten työkalua pitää pystyä parantamaan ja kehittämään jatkuvasti.

”Tykkään tehdä projekteja, joissa loppukäyttäjät ovat lähellä ja pääsee kuulemaan suoraan heidän reaktionsa. Paras taitoni on, että osaan kuunnella mitä asiakkaat haluavat ja hahmottaa nopeasti, miten heidän ajatuksensa voidaan toteuttaa”, Kalle sanoo.

Vapaa-ajalla Kalle remontoi omakotitaloa, jonka hän osti puolisonsa kanssa toissa kesänä. ”Tietenkin osa projektia on kotiautomaatiojärjestelmän virittäminen”, Kalle nauraa.

Lue lisää Compilesta | Kokenut ohjelmistokehittäjä – hae meille töihin! | Ohjelmistokonsultointi

Seuraa meitä Linkedinissä niin tiedät aina, mitkä ovat ohjelmistokehityksen toimivimmat käytännöt juuri nyt.

Tuntuuko, että...

 …teidän softakehitystiimissä sekä palautteen antaminen että vastaanottaminen on vaikeaa?

Tilaa ilmainen miniopas tilanteen ratkaisemiseksi tästä:

    Kun tilaat oppaan, liityt samalla uutiskirjeemme tilaajaksi, ja saat lisää inhimillisen johtamisen vinkkejä. Voit poistua listalta koska vain.

    eNPS-mittaus perustuu Fred Reichheldin kehittämään Net Promoter Score -mittariin, jolla alunperin tutkittiin yritysten asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Myöhemmin sitä on alettu käyttää myös työntekijätyytyväisyyden tutkimiseen (e niin kuin employee + NPS).

    Näin mittaus tehdään.

    Kysymme työntekijöiltämme kerran kertaa vuodessa, että “kuinka todennäköisesti suosittelisit työpaikkaasi ystäville tai tutuille asteikolla 0-10?”. Sen jälkeen pyydämme tarkennusta avoimella kysymyksellä: ”mistä syystä annoit tämän tuloksen?”.

    Niitä, jotka antavat luvuksi 9 tai 10, kutsutaan suosittelijoiksi. Niitä, jotka antavat luvuksi 0-6, kutsutaan kriitikoiksi.

    eNPS-tulos lasketaan vähentämällä suosittelijoiden suhteellisesta prosenttiosuudesta kriitikoiden suhteellinen prosenttiosuus. Muut vastaukset saavat arvon 0.

    Mittarin tulokset voivat olla mitä vain -100 ja +100 väliltä. Yli nollan nousevat tulokset ovat tyydyttäviä. +10 ja +30 välillä olevia tuloksia pidetään hyvänä, ja yli +50 olevia tuloksia pidetään erinomaisena.