Maksaako kokemus väistämättä enemmän?
Ei.
On totta, että kun asiakas ostaa ohjelmistokonsultointia, kokeneemman kehittäjän tuntihinta on kalliimpi kuin juniorin.
Mutta usein kokemus tarkoittaa rahansäästöä pitkällä aikavälillä.
Mieti vaikka.
Sovellusta ei rakenneta vuodeksi. Sen pitää kestää ainakin 5-10 vuotta. Siksi sen jatkokehittäminen on tärkeä osa asiakkaan liiketoimintaa.
Mutta jos sovelluksen tulevaisuutta ei oteta alusta asti huomioon, sen ylläpito vaikeutuu huomattavasti ja sen edelleen kehittäminen vie paljon aikaa ja rahaa.
Siksi kehittäjän on osattava ja haluttava miettiä teknologioiden ja arkkitehtuurin jatkokehitettävyyttä sekä dokumentaatiota tulevien vuosien aikana.
Näitä taitoja on hankala oppia koulun penkillä.
Usein kehittäjän täytyy kokea omakohtaisesti, millaista on joutua ylläpitämään huonolaatuista koodia.
Vasta se pakottaa pohtimaan, miten asiat pitäisi tehdä toisin.
Näin kokemus auttaa ratkomaan ongelmia jo etukäteen ja opettaa jättämään koodin parempaan kuntoon kuin mitä se alunperin oli.
Se säästää asiakkaan aikaa ja rahaa myöhemmin.
Siksi kokeneesta kehittäjästä kannattaa maksaa vähän enemmän nyt ja säästää kokonaiskustannuksissa paljon enemmän tulevaisuudessa.
Lue teknisestä kestävyydestä täältä: