”Myyjällä pitää olla selkärankaa sanoa asiakkaalle ei”, sanoo toimitusjohtaja

Myynti ei ole helppoa.

Kun asiakas on ostohousut jalassa, myyjällä on kaupan toivossa houkutus myötäillä liikaa.

Mutta se tie johtaa umpikujaan, jossa kärsii niin asiakas kuin palveluntarjoajakin. Siksi myynniltä vaaditaan rehellisyyttä.

Näin sanoo Ilkka Saunamäki, Compilen toimitusjohtaja:

”Joskus asiakkailla on epärealistisia suunnitelmia ohjelmistokehitysprojektien suhteen.

Silloin myyjällä pitää olla selkärankaa sanoa että ei onnistu, silläkin uhalla että menettää kaupan.

Muutama vuosi sitten eräs uusi asiakas soitti innoissaan.

– Olisi tällainen kolmen kuukauden mittainen kehitysprojekti johon sain johtoryhmästä rahat. Lähetätkö meille pari kaveria hommiin?

Se kuulosti hyvältä. Laskutus tulisi tarpeeseen. Mutta halusin kuulla tarkemmin.

– Ennen kuin sanon joo, kerro hiukan mistä on kyse.

Kun ymmärsin mitä asiakas tavoitteli, laskin konsulttien avustuksella että ensivaiheen lopputulos veisi kahdelta ihmiseltä 5-6 kuukautta työaikaa.

Siis lähes tuplasti sen mitä asiakas oli suunnitellut. Auts.

Soitin hänelle takaisin ja kerroin arvioni. Pahoittelin ettei voida lähteä tekemään hänen toivomallaan aikataululla kun ei itse siihen uskota.

Mutta sanoin myös että ymmärrän jos hän haluaa tehdä projektin jonkin toisen konsulttifirman kanssa.

Asiakas kuunteli vähän lyötynä ja totesi palaavansa asiaan.

En odottanut liikoja.

Mutta yllätyksekseni hän soitti muutaman viikon kuluttua. Hän oli pitänyt suoruudestani ja neuvotellut johtokunnalta puuttuvan rahan.

Niin saimme projektin.

Saman asiakkaan kanssa on tehty monenlaista jatkokehitystä siitä lähtien.

Vaikka olen hävinnyt lukuisia tarjouksia, muistaakseni en koskaan siksi että olen sanonut suoraan asiakkaalle jos olen kokenut että heidän odotuksensa ovat epärealistisia.

Asiakkaat arvostavat rehellisyyttä.”

Seuraa meitä Linkedinissä niin tiedät aina, mitkä ovat ohjelmistokehityksen toimivimmat käytännöt juuri nyt.

Tuntuuko, että...

 …teidän softakehitystiimissä sekä palautteen antaminen että vastaanottaminen on vaikeaa?

Tilaa ilmainen miniopas tilanteen ratkaisemiseksi tästä:

    Kun tilaat oppaan, liityt samalla uutiskirjeemme tilaajaksi, ja saat lisää inhimillisen johtamisen vinkkejä. Voit poistua listalta koska vain.

    eNPS-mittaus perustuu Fred Reichheldin kehittämään Net Promoter Score -mittariin, jolla alunperin tutkittiin yritysten asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Myöhemmin sitä on alettu käyttää myös työntekijätyytyväisyyden tutkimiseen (e niin kuin employee + NPS).

    Näin mittaus tehdään.

    Kysymme työntekijöiltämme kerran kertaa vuodessa, että “kuinka todennäköisesti suosittelisit työpaikkaasi ystäville tai tutuille asteikolla 0-10?”. Sen jälkeen pyydämme tarkennusta avoimella kysymyksellä: ”mistä syystä annoit tämän tuloksen?”.

    Niitä, jotka antavat luvuksi 9 tai 10, kutsutaan suosittelijoiksi. Niitä, jotka antavat luvuksi 0-6, kutsutaan kriitikoiksi.

    eNPS-tulos lasketaan vähentämällä suosittelijoiden suhteellisesta prosenttiosuudesta kriitikoiden suhteellinen prosenttiosuus. Muut vastaukset saavat arvon 0.

    Mittarin tulokset voivat olla mitä vain -100 ja +100 väliltä. Yli nollan nousevat tulokset ovat tyydyttäviä. +10 ja +30 välillä olevia tuloksia pidetään hyvänä, ja yli +50 olevia tuloksia pidetään erinomaisena.