”Tykkään korjata muiden jälkiä” – Full Stack -devaaja vannoo Microsoftin nimeen

Full stack -kehittäjä Juha Palmu on ollut reilun vuoden verran asiakasprojektissa, jossa tehdään henkilöstöhallinnon sovellusta työnantajien käyttöön. 

Juha, miksi halusit kyseiseen projektiin?

”Koska tässä saa työskennellä Microsoftin teknologioilla, jotka ovat itselleni tuttuja jo vuosien takaa.”

Millaisia etuja MS-teknologioissa on muihin verrattuna?

”Asiakkaan näkökulmasta Microsoft on varma valinta. Voi luottaa siihen että kun tänään tekee jotain, sitä voi jatkokehittää vielä vuosienkin kuluttua. Nämä teknologiat eivät ole katoamassa minnekään. Samoin MS:n laajan levinneisyyden vuoksi osaajia on aina saatavilla. Tekijän näkökulmasta teknologian pysyvyys auttaa syventämään omaa ammattitaitoa koko ajan.”

Mikä työssäsi on kivointa? 

”Tykkään korjata muiden jälkiä ja tehdä asioita paremmin. Vanhan softan kehitystyössä voi olla kiusaus lisätä jokin ominaisuus pikaisella purkkavirityksellä. Mutta se ei ole kestävää. Tyydyttävämpää on kirjoittaa ytimen koodia uusiksi niin, että jatkossa kaikkien olisi helpompi ja nopeampi kehittää sitä eteenpäin.”

Työ konsulttina voi olla yksinäistä. Miten työnantajasi Compile on mukana projektissa?

”Aika tiiviisti. Otamme esihenkilöni Ilkan kanssa videopuhelun kerran kuussa. Siitä on ollut hyötyä. Esimerkiksi kun aloitin projektissa, koin että työaikaa haaskautui palavereissa, koska tiimi oli liian iso. Turhauduin ja sanoin siitä Ilkalle. Hän nosti asian puheeksi asiakkaan kanssa. Tiimi päätettiin pilkkoa kahteen. Se helpotti työskentelyä.”

Missä näet itsesi 3 vuoden päästä? 

”Aiemmin vaihdoin työpaikkaa kuin sukkia. Compilessa olen viihtynyt jo puolitoista vuotta, mikä on poikkeuksellista. Houkuttelin tutunkin tänne. Uskaltaisinkohan sanoa, että täällä.”

Seuraa meitä Linkedinissä niin tiedät aina, mitkä ovat ohjelmistokehityksen toimivimmat käytännöt juuri nyt.

Tuntuuko, että...

 …teidän softakehitystiimissä sekä palautteen antaminen että vastaanottaminen on vaikeaa?

Tilaa ilmainen miniopas tilanteen ratkaisemiseksi tästä:

    Kun tilaat oppaan, liityt samalla uutiskirjeemme tilaajaksi, ja saat lisää inhimillisen johtamisen vinkkejä. Voit poistua listalta koska vain.

    eNPS-mittaus perustuu Fred Reichheldin kehittämään Net Promoter Score -mittariin, jolla alunperin tutkittiin yritysten asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Myöhemmin sitä on alettu käyttää myös työntekijätyytyväisyyden tutkimiseen (e niin kuin employee + NPS).

    Näin mittaus tehdään.

    Kysymme työntekijöiltämme kerran kertaa vuodessa, että “kuinka todennäköisesti suosittelisit työpaikkaasi ystäville tai tutuille asteikolla 0-10?”. Sen jälkeen pyydämme tarkennusta avoimella kysymyksellä: ”mistä syystä annoit tämän tuloksen?”.

    Niitä, jotka antavat luvuksi 9 tai 10, kutsutaan suosittelijoiksi. Niitä, jotka antavat luvuksi 0-6, kutsutaan kriitikoiksi.

    eNPS-tulos lasketaan vähentämällä suosittelijoiden suhteellisesta prosenttiosuudesta kriitikoiden suhteellinen prosenttiosuus. Muut vastaukset saavat arvon 0.

    Mittarin tulokset voivat olla mitä vain -100 ja +100 väliltä. Yli nollan nousevat tulokset ovat tyydyttäviä. +10 ja +30 välillä olevia tuloksia pidetään hyvänä, ja yli +50 olevia tuloksia pidetään erinomaisena.