Usein asiakashankkeet vaativat konsultilta jatkuvaa uuden oppimista.
Eikä pelkästään uusien teknologioiden osalta, sillä konsultin osaamiseen liittyy paljon muutakin.
Erityisesti kyky kommunikoida toisten tiimiläisten ja asiakkaan kanssa on lähes yhtä arvokasta.
Niin pystytään tuomaan hankkeen ongelmat päivänvaloon ennen kuin ne pääsevät eskaloitumaan.
Mutta aina asioiden verbalisoiminen ei käy koodarilta luonnostaan.
Silloin vaaditaan rohkeutta hypätä epämukavuusalueelle.
Eräs konsulttimme vuosien takaa on hyvä esimerkki tästä.
Tullessaan Compileen hän kärsi esiintymiskammosta.
Hänellä oli hyviä ajatuksia alan kehittämisestä, mutta aina koulusta lähtien erilaiset presentaatiotilanteet olivat saaneet hänen kätensä tärisemään ja sydämensä hakkaamaan.
Tiimipalavereissa hän ei uskaltanut tuoda näkemyksiään esille.
Se turhautti konsulttia, koska hän tajusi, miten paljon pelko rajoitti hänen ammatillisia mahdollisuuksiaan.
Jotain piti tehdä.
Joten hän alkoi lukea esiintymiseen liittyvää kirjallisuutta.
Hän otti vastaan sparrausta.
Hän laittoi itsensä toistuvasti tilanteisiin, joissa joutui puhumaan yleisön edessä.
Ensin tiimipalavereissa, sitten erilaisissa meet-upeissa ja vähän isommissa porukoissa.
Uuden opetteluun kului satoja tunteja työtä mutta se kannatti: omien näkemysten esille tuominen kasvatti joka kerran itseluottamusta vähän lisää.
Kunnes muutaman vuoden päästä tapahtui jotain mullistavaa.
Hän löysi itsensä puhumasta eräässä konferenssissa Pariisissa lähes tuhannelle ohjelmistoalan ammattilaiselle.
Vau.
Sen jälkeen asiakkaan edessä esiintyminen ja omien ideoiden esille tuominen tuntui vaivattomalta.
Jokaisen konsultin ei tarvitse osata puhua tuhatpäiselle yleisölle. Riittää, että uskaltaa ilmaista ajatuksensa silloin kun sille on tarvetta.
Siinä voittaa niin konsultti kuin asiakaskin.