Alalla ei haluta sanoa tätä asiaa ääneen mutta…
…olipa ohjelmistokehityshanke suunniteltu miten hyvin tahansa, asiat menevät pieleen ennemmin tai myöhemmin.
Myös meidän projekteissa.
Se on satavarmaa.
Siksi projektia ei parane aloittaa toivomalla että voi kun ongelmia ei tulisi.
Sen sijaan kannattaa miettiä etukäteen, mitä tehdä kun niitä ilmaantuu.
Kunpa vain olisi olemassa relejärjestelmä, joka antaisi vihiä ongelmista hyvissä ajoin niin että niihin ehtisi varautua.
Onneksi sellainen järjestelmä on.
Nimittäin Compilen kolmen hatun malli.
Idea on yksinkertainen.
Sen sijaan että kussakin hankkeessa olisi erikseen kolme ihmistä – myyjä, konsulttien esihenkilö ja asiakkaan yhteyshenkilö –, onkin vain yksi hankevastaava, joka hoitaa kaikkia kolmea pestiä.
Sama ihminen myy projektin asiakkaalle ja löytää siihen motivoituneen konsultin, hoitaa viestinnän asiakkaaseen päin koko hankkeen ajan sekä toimii konsultin ”luotettuna”.
Samalla ihmisellä on siis 360 asteen näkymä hankkeeseen.
Mitä hyötyä tästä sitten on?
No jos konsultti on bongannut hankkeessa orastavan katastrofin tai stressaantuu työmäärän kasvaessa tai käy ilmi mitään hankkeen aikataulua tai budjettia uhkaavaa, se paljastuu ”pulssipalaverissa”, joka pidetään kuukausittain konsultin ja hankevastaavan kesken.
Sieltä hankevastaava voi ottaa probleemat mukaansa asiakkaan ohjausryhmään ratkottavaksi.
Näin ongelmat saadaan kiinni ennen kuin ne aiheuttavat tuhoa.
Tätä mallia on hiottu vuosien ajan ja se tuottaa tulosta: meidän asiakastyytyväisyysluku on 4.7/5.
Mitä sanot, huvittaisiko testata?