5 syytä jotka kummittelevat ohjelmistokehityshankkeiden vaikeuksien taustalla

Onko sinun yrityksessäsi meneillään ohjelmistokehityshankkeita?

Kipuillaanko teillä samojen vanhojen ikuisuusongelmien kanssa: että hankeaikataulut venyvät ja budjetit paukkuvat?

Usein hankaluuksien taustalla ovat erilaiset motivaatio- ja kompetenssiongelmat kuten:

1. Vaikka konsultti on osaava, hänelle osoitettu hanke ei inspiroi häntä. Tekee työnsä rimaa hipoen. Hanke kärsii.

2. Hankkeen johtaminen tökkii mutta kukaan ei osaa tai uskalla nostaa kissaa pöydälle. Tiimi stressaantuu ja palaa loppuun.

3. Asiakas saa valita 10 cv:n joukosta parhaan tekijän. Vaikka paperilla kaikki näyttää hyvältä, työn alkaessa saatetaankin lähteä perusasioista.

4. Kun taas yksi konsultti lähtee kävelemään hankkeesta, pitää ajaa uusi ihminen hankkeeseen sisään. Se hidastaa työtä viikkojen ajan.

5. Improvisoitu koodi ja huoleton dokumentointi aiheuttavat teknistä velkaa ja hankaluuksia kun on jatkokehityksen aika.

Muun muassa nämä olivat syitä jotka inspiroivat perustamaan Compilen vuosikymmen sitten.

Matkan varrella olemme hioneet käytännöistämme 3 askeleen mallin joka taklaa ylläolevat ongelmat.

Voit lukea mallista täällä:

https://lnkd.in/dGk97ETv

Seuraa meitä Linkedinissä niin tiedät aina, mitkä ovat ohjelmistokehityksen toimivimmat käytännöt juuri nyt.

eNPS-mittaus perustuu Fred Reichheldin kehittämään Net Promoter Score -mittariin, jolla alunperin tutkittiin yritysten asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Myöhemmin sitä on alettu käyttää myös työntekijätyytyväisyyden tutkimiseen (e niin kuin employee + NPS).

Näin mittaus tehdään.

Kysymme työntekijöiltämme kerran kertaa vuodessa, että “kuinka todennäköisesti suosittelisit työpaikkaasi ystäville tai tutuille asteikolla 0-10?”. Sen jälkeen pyydämme tarkennusta avoimella kysymyksellä: ”mistä syystä annoit tämän tuloksen?”.

Niitä, jotka antavat luvuksi 9 tai 10, kutsutaan suosittelijoiksi. Niitä, jotka antavat luvuksi 0-6, kutsutaan kriitikoiksi.

eNPS-tulos lasketaan vähentämällä suosittelijoiden suhteellisesta prosenttiosuudesta kriitikoiden suhteellinen prosenttiosuus. Muut vastaukset saavat arvon 0.

Mittarin tulokset voivat olla mitä vain -100 ja +100 väliltä. Yli nollan nousevat tulokset ovat tyydyttäviä. +10 ja +30 välillä olevia tuloksia pidetään hyvänä, ja yli +50 olevia tuloksia pidetään erinomaisena.