🤔 Kumman etua ajattelet – oman firman vai asiakkaan?

Koska Compilen konsultit ovat senioritason osaajia ja tuntevat yleensä oman asiakasprojektinsa läpikotaisin, heitä pyydetään usein valitsemaan tulevia rekryttäviä asiakkaan tiimiin.

Jos Compile on tarjoamassa kandidaattia samaan projektiin, tämä voi johtaa hassuun asetelmaan: meidän konsultti on päättämässä, valitako oma kollega Compilesta vai ottaako kilpailevan talon konsultti. 

Tällainen hetki on todellinen happotesti yrityksen arvoille: vetääkö kotiin päin vai ajaako todella asiakkaan etua.

Se vaatii päättävältä ihmiseltä kanttia. 

Asiakkuusvastaava Jari Hakulinen kertoo tästä esimerkin:

”Joskus on käynyt niin että meidän oma konsultti on suositellut asiakkaan projektiin kilpailijan konsulttia, koska tämän osaaminen on ollut projektiin sopivampi kuin meidän ehdokkaan. Näin potentiaaliset kaupat ovat menneet sivu suun. Se on ollut samanaikaisesti sekä turhauttavaa että suuri ylpeyden aihe.”

”Nostan hattua tällaisille päätöksille. Niitä ei ole helppo tehdä. Mutta vaikka olemme menettäneet yksittäiset kaupat, tilanne on aina vahvistanut asiakkaan luottamusta meihin.”

”Asiakkaan edun ajatteleminen on yksinkertaisesti fiksua. Se on sekä moraalisesti oikein että taloudellisesti järkevää: luottamuksen vaaliminen rakentaa pitkää asiakkuutta joka poikii enemmän töitä kuin mikään yksittäinen kauppa. Asiakkaan edun pitäminen tähtäimessä joka tilanteessa luo luottamusta ja sitä kautta win-win -mahdollisuuksia kaikille.”

Seuraa meitä Linkedinissä niin tiedät aina, mitkä ovat ohjelmistokehityksen toimivimmat käytännöt juuri nyt.

Tuntuuko, että...

 …teidän softakehitystiimissä sekä palautteen antaminen että vastaanottaminen on vaikeaa?

Tilaa ilmainen miniopas tilanteen ratkaisemiseksi tästä:

    Kun tilaat oppaan, liityt samalla uutiskirjeemme tilaajaksi, ja saat lisää inhimillisen johtamisen vinkkejä. Voit poistua listalta koska vain.

    eNPS-mittaus perustuu Fred Reichheldin kehittämään Net Promoter Score -mittariin, jolla alunperin tutkittiin yritysten asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Myöhemmin sitä on alettu käyttää myös työntekijätyytyväisyyden tutkimiseen (e niin kuin employee + NPS).

    Näin mittaus tehdään.

    Kysymme työntekijöiltämme kerran kertaa vuodessa, että “kuinka todennäköisesti suosittelisit työpaikkaasi ystäville tai tutuille asteikolla 0-10?”. Sen jälkeen pyydämme tarkennusta avoimella kysymyksellä: ”mistä syystä annoit tämän tuloksen?”.

    Niitä, jotka antavat luvuksi 9 tai 10, kutsutaan suosittelijoiksi. Niitä, jotka antavat luvuksi 0-6, kutsutaan kriitikoiksi.

    eNPS-tulos lasketaan vähentämällä suosittelijoiden suhteellisesta prosenttiosuudesta kriitikoiden suhteellinen prosenttiosuus. Muut vastaukset saavat arvon 0.

    Mittarin tulokset voivat olla mitä vain -100 ja +100 väliltä. Yli nollan nousevat tulokset ovat tyydyttäviä. +10 ja +30 välillä olevia tuloksia pidetään hyvänä, ja yli +50 olevia tuloksia pidetään erinomaisena.