Ohjelmistoarkkitehti kehuu Design System -tiimiä Fortumilla – ”Kaikki huomio on käyttäjän näkökulmassa” – Webinaari to 8.6. klo 13

Ohjelmistoarkkitehti Ville Heikkinen Compilelta tekee web- ja mobiilikäyttöliittymäkirjaston kehitystyötä Fortumin Design System -projektissa.

Häneen on tehnyt vaikutuksen projektin tiimikoostumus.

Ville, mikä siinä on poikkeuksellista?

”No, tyypillisessä ohjelmistotiimissä on 3-4 ohjelmistokehittäjää, yksi tuoteomistaja 30 % allokoidulla panoksella sekä yksi designer, jolta on allokoitu noin vasemman jalan verran työaikaa projektin käyttöön.

Mutta tässä projektissa meillä on peräti kolme designeria ja minä kehittäjänä.

Erilainen tiimikoostumus tekee sen, että keskustelu pyörii jatkuvasti käyttäjän näkökulmassa ja siinä, miten käyttäjä sovelluksessa navigoi ja miten hän kaiken ymmärtää.

Toisin sanoen kaikki mitä teemme on yhtä suurta ux-ratkaisua.

Kun toisen projektin kehittäjältä tulee minulle ominaisuuspyyntöjä, en lähde toteuttamaan niitä ennen kuin minulle on selvää, mitä halutaan saada aikaan ja mikä on käyttötapaus. Usein käyttäjän näkökulman paljastuttua saatan tehdä muutoksia alkuperäiseen pyyntöön ja kun sitten toimitamme ratkaisun, se toimii sekä pyyntöön että istuu meidän design-malliimme.”

Kiinnostaako kuulla tarkemmin?

Hyppää mukaan webinaariin torstaina 8. kesäkuuta kun Fortumin design lead Mika Ylinen sekä Compilen ohjelmistoarkkitehti Ville Heikkinen ja asiakasvastaava Heikki Knuutila juttelevat ohjelmistokehityksen parhaista käytännöistä.

Keskustelu alkaa klo 13 ja kestää 45 minuuttia.

Ilmoittaudu tästä:
https://lnkd.in/dYQrqRx4

Seuraa meitä Linkedinissä niin tiedät aina, mitkä ovat ohjelmistokehityksen toimivimmat käytännöt juuri nyt.

eNPS-mittaus perustuu Fred Reichheldin kehittämään Net Promoter Score -mittariin, jolla alunperin tutkittiin yritysten asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Myöhemmin sitä on alettu käyttää myös työntekijätyytyväisyyden tutkimiseen (e niin kuin employee + NPS).

Näin mittaus tehdään.

Kysymme työntekijöiltämme kerran kertaa vuodessa, että “kuinka todennäköisesti suosittelisit työpaikkaasi ystäville tai tutuille asteikolla 0-10?”. Sen jälkeen pyydämme tarkennusta avoimella kysymyksellä: ”mistä syystä annoit tämän tuloksen?”.

Niitä, jotka antavat luvuksi 9 tai 10, kutsutaan suosittelijoiksi. Niitä, jotka antavat luvuksi 0-6, kutsutaan kriitikoiksi.

eNPS-tulos lasketaan vähentämällä suosittelijoiden suhteellisesta prosenttiosuudesta kriitikoiden suhteellinen prosenttiosuus. Muut vastaukset saavat arvon 0.

Mittarin tulokset voivat olla mitä vain -100 ja +100 väliltä. Yli nollan nousevat tulokset ovat tyydyttäviä. +10 ja +30 välillä olevia tuloksia pidetään hyvänä, ja yli +50 olevia tuloksia pidetään erinomaisena.