”Ohjelmistokonsultti ei ole ihminen vaan resurssi” – Allekirjoitatko?

”Ohjelmistokonsultti ei ole ihminen vaan resurssi.”

Onpa hölmö lause.

Yksikään konsulttifirma ei tietenkään allekirjoittaisi asiaa kun se on esitetty noin.

Mutta silloin kun ollaan myymässä konsulttia asiakashankkeeseen, on kiusaus alkaa katsoa ihmistä vain hänen teknisten kyvykkyyksiensä kautta.

Unohtaen että esimerkiksi motivaatio ja sen ruokkiminen on merkittävä osa minkä tahansa projektin onnistumista.

Juuri tästä konsultin ”hyödykkeistämisestä” johtuvat kaikki isot ongelmat joista alalla kärsitään.

Kuten tekijöiden suuri vaihtuvuus projekteissa, sairaspäivät ja burnoutit, hankeaikataulujen venymiset ja kustannusten paisumiset.

Nämä olivat syitä, joiden vuoksi Juha Heikkinen ja Mika Perttilä perustivat Compilen vuosikymmen sitten.

He halusivat uskoa että asiat voi tehdä toisin.

Vuosien varrella meillä on hiottu käytäntöjä, joista on vähitellen kasvanut kestävän ohjelmistokehityksen malli.

Vaikka mallissa on yhä hiomista, alle 10 % vaihtuvuus konsulteissamme, alhainen sairaspäivien määrä sekä korkea asiakastyytyväisyys osoittaa, että se toimii.

Mallin ytimenä on konsultin viihtyminen.

Sen saavuttamiseksi olemme löytäneet 5 asiaa, joista tärkein on itselle mielekkäät hankkeet.

Erityisesti se että saa valita omat projektinsa, sanoa sanansa tuntihinnan suhteen ja viedä osaamistaan haluamaansa suuntaan.

Muut 4 viihtymisen vahvistajaa löydät täältä:
https://lnkd.in/dgCEqaws

Seuraa meitä Linkedinissä niin tiedät aina, mitkä ovat ohjelmistokehityksen toimivimmat käytännöt juuri nyt.

Tuntuuko, että...

 …teidän softakehitystiimissä sekä palautteen antaminen että vastaanottaminen on vaikeaa?

Tilaa ilmainen miniopas tilanteen ratkaisemiseksi tästä:

    Kun tilaat oppaan, liityt samalla uutiskirjeemme tilaajaksi, ja saat lisää inhimillisen johtamisen vinkkejä. Voit poistua listalta koska vain.

    eNPS-mittaus perustuu Fred Reichheldin kehittämään Net Promoter Score -mittariin, jolla alunperin tutkittiin yritysten asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Myöhemmin sitä on alettu käyttää myös työntekijätyytyväisyyden tutkimiseen (e niin kuin employee + NPS).

    Näin mittaus tehdään.

    Kysymme työntekijöiltämme kerran kertaa vuodessa, että “kuinka todennäköisesti suosittelisit työpaikkaasi ystäville tai tutuille asteikolla 0-10?”. Sen jälkeen pyydämme tarkennusta avoimella kysymyksellä: ”mistä syystä annoit tämän tuloksen?”.

    Niitä, jotka antavat luvuksi 9 tai 10, kutsutaan suosittelijoiksi. Niitä, jotka antavat luvuksi 0-6, kutsutaan kriitikoiksi.

    eNPS-tulos lasketaan vähentämällä suosittelijoiden suhteellisesta prosenttiosuudesta kriitikoiden suhteellinen prosenttiosuus. Muut vastaukset saavat arvon 0.

    Mittarin tulokset voivat olla mitä vain -100 ja +100 väliltä. Yli nollan nousevat tulokset ovat tyydyttäviä. +10 ja +30 välillä olevia tuloksia pidetään hyvänä, ja yli +50 olevia tuloksia pidetään erinomaisena.