Lähes miljardin liikevaihtoa tekevä kauppaketju Stockmann tunnetaan hyvästä asiakaspalvelustaan. Vaikka Stockmannin verkkokauppabisnes kasvaa koko ajan, tärkeä osa brändiä ovat kivijalkamyymälät ja niiden sujuva palvelu. Jotta asiakkaille voidaan tarjota jatkossakin paras mahdollinen ostokokemus, on kriittistä löytää tapoja tiivistää verkkokaupan ja myymälöiden yhteistyötä.
Haaste
Verkkokaupan kasvaessa kivijalkaliikkeiden palvelua oli kehitettävä ja tuotava ne osaksi verkko-ostamista. Siksi tarvittiin ratkaisu, joka kulkisi myyjän mukana ja auttaisi reaaliaikaisen tiedon saamisessa.
Ratkaisu
Compile kehitti tablettisovelluksen jota voivat käyttää niin kivijalkaliikkeen myyjät kuin varaston henkilökunta. Sovellus toimii reaaliaikaisesti verkkokaupan, varastojärjestelmän ja toiminnanohjausjärjestelmän välillä. Myös raporttien luominen onnistuu sovelluksella.
Tulokset
Tabletit kulkevat Stockmannin työntekijöiden mukana arjessa. Verkkokaupan kautta tehty tilaus voidaan kerätä ja pakata sovelluksen avulla ja lähettää tilaajalle. Myös tavaroiden tilaaminen myymälään onnistuu sovelluksella. Myyjä voi tarkistaa reaaliaikaisen varastosaldon nopeasti lukemalla tuotekoodin tabletilla. Samoin tuotepalautuksen teko hoituu helposti. Sovelluksessa myyjä näkee työvuorotilanteen sekä voi listata asiakkaiden työpyynnöt kuten mitoituspalvelun ajanvarauksen. Tällä hetkellä sovellusta käyttää yli 1 000 työntekijää.
On palkitsevaa nähdä, miten nopeasti sovellus on otettu käyttöön ja miten paljon se helpottaa Stockmannin henkilökunnan jokapäiväistä työtä
Jari HakulinenAsiakasvastaava