Lupausten pitäminen – korvaamatonta mutta valitettavan unohdettua

Muisto kaukaa menneisyydestä: putkimies lupasi tulla klo 10. Odotin. Oli kiire toisaalle. Ei tullut. Monelle meistä varmasti tuttu tilanne. Samoin kuin tunteet, jotka asiakkaan odotusten täydellinen aliarviointi herättää. Miksi ja milloin asioiden tekemisestä kunnolla tuli harvinaista?  Enkä tarkoita erityisesti putkimiehiä vaan mitä tahansa palveluita. Oma kiinnostukseni kohdistuu erityisesti ohjelmistokehitykseen. Koska asiat menivät siihen, että yrityksellä voi olla varaa unohtaa asiakkaansa paras?

Miksi ja milloin asioiden tekemisestä kunnolla tuli harvinaista?

Tärkein periaatteemme siitä lähtien, kun perustimme Compilen muutama vuosi sitten, on ollut asiakkaan tavoitteiden kunnioittaminen. Meidänkin alallamme siihen päästäkseen pitää hoitaa monta, monta asiaa kuntoon ja kunnolla. Onneksi ne asiat eivät ole monimutkaisia tai mahdottomia, valitettavan usein kyllä unohdettuja.

Tärkein periaatteemme siitä lähtien, kun perustimme Compilen muutama vuosi sitten, on ollut asiakkaan tavoitteiden kunnioittaminen.

Meillä asiakkaan arvostus tarkoittaa ammattimaisuutta, korkeaa osaamista, luotettavuutta ja lupausten pitämistä. Jotka  muuten sisältävät sen, että tullaan ajoissa paikalle ???? . Ammattimaisuus ja korkea osaaminen auttavat meitä ymmärtämään ja ratkaisemaan asiakkaan haasteen. Luotettavuus ja lupausten pitäminen antavat asiakkaalle uskon siihen, että meidän kanssamme kannattaa lähteä yhteisen haasteen kimppuun. Tämä on meidän kulttuuriamme, meidän ydintämme.

Compilen osaajat ovat monessa liemessä keitettyjä. Kaikki me olemme matkan varrella nähneet sekä hyviä että huonoja esimerkkejä siitä, miten asiakkaan asioita hoidetaan. Oikotietä onneen ei ole.Meillä osaamisen varmistaminen ja jatkuva kehittäminen on osa perusprosessia. Ilman sitä ei olla mitään, ilman sitä ei saavuteta mitään. Sen kanssa saavutetaan kaikki.

Ammattimaisuus, korkea osaaminen, luotettavuus ja lupausten pitäminen. Korvaamatonta joka päivä.

Mika Perttilä

Seuraa meitä Linkedinissä niin tiedät aina, mitkä ovat ohjelmistokehityksen toimivimmat käytännöt juuri nyt.

eNPS-mittaus perustuu Fred Reichheldin kehittämään Net Promoter Score -mittariin, jolla alunperin tutkittiin yritysten asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Myöhemmin sitä on alettu käyttää myös työntekijätyytyväisyyden tutkimiseen (e niin kuin employee + NPS).

Näin mittaus tehdään.

Kysymme työntekijöiltämme kerran kertaa vuodessa, että “kuinka todennäköisesti suosittelisit työpaikkaasi ystäville tai tutuille asteikolla 0-10?”. Sen jälkeen pyydämme tarkennusta avoimella kysymyksellä: ”mistä syystä annoit tämän tuloksen?”.

Niitä, jotka antavat luvuksi 9 tai 10, kutsutaan suosittelijoiksi. Niitä, jotka antavat luvuksi 0-6, kutsutaan kriitikoiksi.

eNPS-tulos lasketaan vähentämällä suosittelijoiden suhteellisesta prosenttiosuudesta kriitikoiden suhteellinen prosenttiosuus. Muut vastaukset saavat arvon 0.

Mittarin tulokset voivat olla mitä vain -100 ja +100 väliltä. Yli nollan nousevat tulokset ovat tyydyttäviä. +10 ja +30 välillä olevia tuloksia pidetään hyvänä, ja yli +50 olevia tuloksia pidetään erinomaisena.