Työntekijöiden esittely: Antti Varjoinen, Software Architect

”Compilessa minua vakuutti yrityksen arvot, fokus korkealaatuiseen ja kestävään kehitykseen ja asiakas- sekä työntekijäkeskeinen tapa johtaa yritystä”, kertoo Antti Varjoinen.

Vuonna 2019, kun Antti oli pohtimassa seuraavia haasteita, hänelle tarjottiin monia rooleja. Siinä samassa hän päätti kuitenkin hakea itse Compilelle. Tänä päivänä tietojärjestelmätieteiden maisteri auttaa asiakkaita ratkomaan digitalisaation haasteita: hän toimii hands-on arkkitehtina suunnittelemassa ja toteuttamassa digitaalisia ratkaisuja, kuten myös sparraamassa muiden muassa DevOpsin, ketterän kehityksen ja pilvisiirtymän suhteen.

”Koen olevani generalisti, ns. jokapaikanhöylä”, Antti pohtii. “Eli pystyn toisaalta ymmärtämään ja suunnittelemaan laajoja kokonaisuuksia ja toisaalta pystyn myös kädet savessa koodaamaan ja toteuttamaan niitä suunnitelmia.”

Antin kiinnostus koneiden sielunelämään alkoi lapsena — ja sitä syvensi aikanaan perheeseen hankittu tehokas tietokone (i386-piirillä varustettu, suoritin parisenkymmentä megahertsiä, muistia pari kilotavua, kiintolevy joitakin kymmeniä megatavuja). Lopulta hänen tiensä kulki Jyväskylän yliopiston koodauspainotteiselta alalta aina Compileen asti.

Monia ohjelmointikieliä sujuvasti puhuva Antti on ollut rakentamassa niin asiakkaiden tilaus-toimitus -ketjun automatisaatiota, itsepalveluportaalia, laskutus-prosessien automatisointia kuin teollisuuden digitalisaatiota. Itse toteutustyön osalta Antti työskentelee usein juuri taustajärjestelmien ja infrastruktuurin, datan hallinnan ja arkkitehtuurin puolella.

”Koska koen itseni enemmän arkkitehti-luonteeksi, pidän siitä, että projekteissa pääsee suunnittelemaan toteutettavia ratkaisuja yhdessä asiakkaan kanssa, eikä kaikkia asioita ole väännetty valmiiksi rautalangasta”, hän kuvailee.

”Koen myös tärkeäksi, että projekteissa työskennellään merkityksellisten ratkaisujen parissa.”

Lue lisää Compilesta | Kokenut ohjelmistokehittäjä – hae meille töihin! | Ohjelmistokonsultointi

eNPS-mittaus perustuu Fred Reichheldin kehittämään Net Promoter Score -mittariin, jolla alunperin tutkittiin yritysten asiakaskokemusta ja asiakastyytyväisyyttä. Myöhemmin sitä on alettu käyttää myös työntekijätyytyväisyyden tutkimiseen (e niin kuin employee + NPS).

Näin mittaus tehdään.

Kysymme työntekijöiltämme kerran kertaa vuodessa, että “kuinka todennäköisesti suosittelisit työpaikkaasi ystäville tai tutuille asteikolla 0-10?”. Sen jälkeen pyydämme tarkennusta avoimella kysymyksellä: ”mistä syystä annoit tämän tuloksen?”.

Niitä, jotka antavat luvuksi 9 tai 10, kutsutaan suosittelijoiksi. Niitä, jotka antavat luvuksi 0-6, kutsutaan kriitikoiksi.

eNPS-tulos lasketaan vähentämällä suosittelijoiden suhteellisesta prosenttiosuudesta kriitikoiden suhteellinen prosenttiosuus. Muut vastaukset saavat arvon 0.

Mittarin tulokset voivat olla mitä vain -100 ja +100 väliltä. Yli nollan nousevat tulokset ovat tyydyttäviä. +10 ja +30 välillä olevia tuloksia pidetään hyvänä, ja yli +50 olevia tuloksia pidetään erinomaisena.